Dagbesteding

Wanneer jongeren, begeleid door VZW Amon, niet meer kunnen/mogen naar school gaan, komen ze tijdelijk naar het dagbestedingsproject Ter Biest.

Samen gaan we op zoek naar hoe we kunnen tegemoet komen aan de noden van de jongere op vlak van dagbesteding. Hierbij willen wij inspelen op talenten en groeikansen van jongeren. Wat kan de jongere al goed? Wat wil hij nog graag leren? De jongere succeservaringen laten beleven staat hierbij op nummer één.

Samen kunnen we aan de slag in het crea-, fiets- en houtatelier, maar ook in de keuken of de moestuin. Gezien wij vlak naast het sportrecreatiedomein van ’t Rosco liggen, is een sportactiviteit ook mogelijk. Volgende pijlers komen binnen onze ateliers aan bod: Educatie, crea/sport, vrijwilligerswerk en projectwerk.

Daarnaast kijken we samen met de jongere en zijn begeleider op welke manier hij een schools of arbeidstraject binnen het reguliere systeem kan hervatten.

Dagbesteding hoort een tijdelijk traject te zijn, waar wij samen op weg gaan naar een terugkeer naar een schools traject of een arbeidstraject. Wat heeft de jongere en zijn omgeving nodig om een terugkeer mogelijk te maken? Wij kunnen enkel een schools traject of arbeidstraject aanbieden aan de jongeren die naar het dagbestedingsproject van VZW Amon komen.

Wij starten en eindigen onze dag steevast met een cirkelgesprek. Hierin kunnen de jongeren aangeven hoe het gaat met hen vandaag en wat ze graag willen doen. Er worden ook verdere afspraken gemaakt over het verloop van de dag. Hoe de jongeren hun dag indelen, dat kiezen ze voor het grootste deel zelf. Wanneer de dag bijna voorbij is, kunnen de jongeren vertellen hoe hun dag verlopen is. Is het anders verlopen dan verwacht? Hoe hebben ze hun dag beleefd?

Naast de dagdagelijkse cirkelgesprekken, wordt een traject op dagbesteding pas aangevat na een kennismakingsgesprek. Hierin leren wij de jongeren een beetje kennen en gaan wij op zoek naar wat wij kunnen betekenen voor de jongeren. Naast het kennismakingsgesprek voeren wij maandelijks een evaluatiegesprek. Hierin komt aan bod wat goed loopt, welke doelstellingen de jongeren vooropstelde en of deze bereikt zijn en wat de groeipunten voor de jongeren zijn.