Onze werking is gebaseerd op 4 pijlers.
We hebben een groep voor -12 jaar en voor +12 jaar. We streven naar het creëren van een veilige leeromgeving waarin er ruimte is om te oefenen in sociale vaardigheden. We werken met een basisstructuur: een moment van ontmoeting (vieruurtje), aanbieden van huiswerkondersteuning, spelmoment en we genieten ook samen van een lekkere, warme maaltijd. Het volgen van een externe hobby op een groepsavond is zeker geen struikelblok en wordt ook aangemoedigd.
Na school komen kinderen en jongeren 4 dagen per week (met uitzondering op dinsdag) tot 19u naar het dagcentrum. Op woensdagnamiddag bieden we activiteiten aan tot 17 uur. In de weekends is het dagcentrum gesloten. Tijdens vakantieperiodes worden zij de volledige dag opgevangen in de leefgroep. Voor +12jarigen zijn hierin aangepaste afspraken. We trekken er regelmatig op uit. We vinden het fijn om buiten in de natuur te zijn. We zijn vaak actief en creatief bezig. We gaan ook 2 x per jaar op kamp.
Elk kind of jongere krijgt een begeleider toegewezen. Samen stellen ze doelen op voor de begeleiding en bekijken ze op welke manier ze rond deze doelen aan de slag kunnen gaan. Er komen thema’s aan bod zoals gevoelens, vrije tijd, sociale vaardigheden, netwerk, … Tweewekelijks hebben zij een moment samen.
Er wordt niet alleen met het kind of de jongere gewerkt maar steeds ook met de context (ouders, familie, vrienden, andere belangrijke personen…)! Ieder gezin krijgt een contextbegeleider toegewezen. Tweewekelijks (meestal op dinsdag) komt de begeleider langs. We werken in en met het hele gezin. We vertrekken vanuit de hulpvraag en gaan samen op stap. De verwachtingen van de verwijzer en/of aanmeldende dienst worden hierin mee opgenomen. In overleg met het gezin werken we waar nodig aan een goede samenwerking met andere hulpverleners/diensten/netwerkfiguren.
Tijdens de groepsmomenten wordt huiswerkbegeleiding op maat aangeboden. Er is een nauwe samenwerking tussen het gezin, de school en het dagcentrum. Er vindt regelmatig overleg plaats om de schoolse situatie zo goed mogelijk op te volgen en te ondersteunen. De begeleider tracht een brug te bouwen tussen de school en de ouders.